الأحد، 16 مارس 2014

جمل تعليمية لمدرب كونج فو

جملة تعليمية لمدرب كونج فو أرجو ان تفيدكم إن شاء الله
"الكونج فو مش في أنك تكون قوى وعضلات.. الكونج فو أنك تكون مستعد.. تعرف أمتي ترجع وأمتي تتقدم.. أمتي تهاجم وأمتي تصد.. وفي كل الحالات لازم تحترم قدراتك وقدرات خصمك.. وما تفكرش في الفوز أو الخسارة فكر فقط في أنك تعمل كل اللى عليك تعمله".
"لم بتضرب بأيديك فأنت بتضرب بقوة أيديك فقط.. لما بتضرب بتكنيك بيكون وسطك في الضربة فأنت بتضرب بكل قوة الجسم.. ولما بتجمع إنفعال مع الضربة بتكون الضربة أسطورية.. لكن لازم التدريب المستمر اليومي عشان توصل للمرحلة دي من القوة.. والأهم لازم يكون في هدف عشان يكون في حافز للوصول للمستوى دا".
"أهم شئ التدرج والمعايشة.. مع التدرج بتعلى في اللياقة واحدة واحدة لحد ما توصل لأعلى مستوى ومع المعايشة بتعيش الحركة لحد ما تبقى جزء منك ويبقى الكونج فو زي الأكل والشرب والكلام تلقائي وفطري وفعال".
"الانسجام مع حركة الخصم هو الفوة الحقيقية لازم تعرف أن أي هجوم في نقطة ضعف.. ضربة الخصم لها حدود في المساحة.. أنسجم مع الحركة وتحرك في المكان المناسب وأصطاد الخصم في اللحظة المناسبة فتكون قوتك + قوته ضده في اللكمة مثلا ما تحاولش تصد ضد حركة الخصم لا أنسجم معها وادفع باللكمة في نفس الاتجاه فتضرب الخصم بقوته.. ما تنسوش الانسجام هو القوة.. العضلات واللياقة رقم 2".

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق